Mojżesz, bogini Hathor i Midianici

Dziwnie sny się splatają z prawdziwym życiem. Jeden z poprzednich wpisów zaczęłam: Miałam sen. Widziałam Mojżesza wypasające stada Jetry, swego teścia w kraju Midianitów (parafrazuję), a zaraz potem wyobraźnia zaprowadziła mnie na górę, gdzie Mojżesz odbierał kamienne tablice w rąk boskich. Pytanie o ich język, zaprowadziło mnie do… kopalni miedzi i turkusu na Synaju, w Serabit al-Chadim, gdzie w ruinach świątyni bogini Harhor współcześni uczeni odkryli pismo protosynajskie, jak je nazwali, będące jednym z etapów rozwoju pisma alfabetycznego. Wiedzie ono – czy wprost? – do fenickiego i – równolegle – paleohebrajskiego. Od Nefrytowej Pani (jedno z nazw bogini Hathor, od wydobywanego tam nefrytu), mój nos tropiciela zawiódł mnie dzisiaj do innej kopalni miedzi, o której opowiada film zamieszczony w poprzednim wpisie. Ta kolejna kopalnia lub raczej kopalnie, są już poza Synajem, choć niedaleko niego, w pobliżu dzisiejszego izraelskiego miasta Eljat, ulubionego przez polskich turystów. Kopalnie Timna Valley są równie starożytne, jak ta na Synaju, o niebo starsze niż „kopalnie króla Salomona”, jak chce mądrość ludowa. Na początku ubiegłego wieku i tutaj podczas wykopalisk znaleziono ruiny świątyni Hathor (była ona opiekunką górników, jak u nas św. Barbara) i wiele artefaktów. Ale o prawdziwe bicie serca przyprawiła mnie informacja, że gdzieś w połowie XII w. pne, już, po Ramzesie III, gdy Egipcjanie opuścili kopalnię (abstrahuję od przyczyn, to temat na zupełnie inny artykuł), do świątyni weszli… Midianici, którzy zaczęli niszczyć ślady egipskiego kultu, zacierali hieroglify, w tym wizerunek bogini Hathor, pobudowali stelle i ławę ofiarną. Kim był Bóg Midianitów? czy właśnie jego kapłanem był teść Mojżesza Jetro? Czy wydobywanie miedzi  było ich źródłem bogactwa obok wypasu bydła i handlu? Czy podczas 40 lat pobytu w kraju Midianitów, jak chce Biblia, Mojżesz trafił i tam? Co oznacza brązowy, pozłacany wąż, znaleziony w pobliżu świątyni? Czy ma on coś wspólnego z wężem ratującym Izraelitów przed śmiercią na pustyni podczas exodusu? Ileż pytań, ileż zagadek!

Dodaj komentarz