Ciemnogród oświecony?

Mój stały Czytelnik Pan Wojciech Domagała wpisał mi się następująco: „W Krakowie podczas niedawnych protestów pod Sądem okręgowym tłum KOD-owców próbował wyprosić młodych ludzi, którzy stali z tęczowymi flagami.  W Kielcach bali się stać z tęczowymi flagami wśród KOD-owców.  CIEMNOGRÓD.  Pejoratywny termin wymyślony przez Stanisława Kostkę Potockiego na określenie osób o konserwatywnym światopoglądzie. A gdzie ta wspaniała Wasza młodzież? …czyżby była popsuta? Kiedy będzie u nas OŚWIECENIE?”

Obawiam się, że rzeczywiście część młodzieży jest „popsuta”. Tyle tylko, że co dla jednych jest „popsute”, dla drugich – wręcz odwrotnie. Nawet 10 przykazań miewa różne interpretacje, jak choćby norma „nie zabijaj” (można w obronie koniecznej, czy wojnie „sprawiedliwej”). A co do oświecenia. Wierzę we własne lub bliźniego oświecenie jednostkowe, w oświecenie wszystkich – nie.  Nawet gdy „wszyscy” występowali w Raju pod postacią Adama i Ewy, pospołu nawet Panu Bogu oświecić się nie dało. Gdyby oświecić Ciemnogród, przestałby być Ciemnogrodem. Musi być ciemność i jasność (lub odwrotnie). Inaczej będzie w innym wymiarze. 🙂

Komentarzy 10 to “Ciemnogród oświecony?”

  1. www.WojciechDomagala.com Says:

    Czyli ciemnogród, pisowcy, antysystemowcy i wszyscy ci, których nie lubicie powinni istnieć chociażby po to abyście mieli na kogo narzekać. [Jak znikną sami ich stworzycie.] Głupich i złych powinno być jak najwięcej po to, abyście mieli spośród kogo się wyróżniać IN PLUS. Tłum szary i brzydki w ciemnym ciemnogrodzie wskazany, gdzie Wy będziecie świecić swą jasnością. Tak jak księżyc na ciemno-szarym firmamencie, który nie świeci światłem odbitym lecz swoim własnym. Ale to światło zimne.

  2. Aszera Says:

    Panie Wojtku, ja myślałam o dualizmie, o filozofii, o sprawach wyższych, nigdy by mi nie przyszł do głowy tak zinterpretować, Ja jestem „lepsza” i muszą istnieć „gorsi”. U mnie jest zaduma nad tym światem, a u Pana?… Jakiś gniew widzę.

  3. zwykły profan Says:

    Co do obrazu Pana Boga w Raju któremu wg Pani opisu nie udało się oświecić wszystkich, rozważając Wszechmoc Boga w teraźniejszości widzę to inaczej, pozwolę sobie to skomentować.
    W Biblii w księdze Powtórzonego Prawa jest napisane: Rozdział 30, 15 Patrz! Kładę dziś przed tobą życie i szczęście, śmierć i nieszczęście. 16 Ja dziś nakazuję ci miłować Pana, Boga twego, i chodzić Jego drogami, pełniąc Jego polecenia, prawa i nakazy, abyś żył i mnożył się, a Pan, Bóg twój, będzie ci błogosławił w kraju, który idziesz posiąść. 17 Ale jeśli swe serce odwrócisz, nie usłuchasz, zbłądzisz i będziesz oddawał pokłon obcym bogom, służąc im – 18 oświadczam wam dzisiaj, że na pewno zginiecie, niedługo zabawicie na ziemi, którą idziecie posiąść, po przejściu Jordanu. 19 Biorę dziś przeciwko wam na świadków niebo i ziemię, kładąc przed wami życie i śmierć, błogosławieństwo i przekleństwo. Wybierajcie więc życie, abyście żyli wy i wasze potomstwo, 20 miłując Pana, Boga swego, słuchając Jego głosu, lgnąc do Niego; bo tu jest twoje życie i długie trwanie twego pobytu na ziemi, którą Pan poprzysiągł dać przodkom twoim: Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi.

    Bóg szanuje swoje dzieci, dlatego daje wybór, ostrzega, informuje. Jego Wszechmoc polega także na tym że nie zmusza. Cierpi widząc nasze błędy, to Objawiło się w Męce Chrystusa, Ale Bóg dalej nie zmusza. Jest to objaw Jego Wszechmocy.

    Przyznam się szczerze nie że rozumiałem o czym Pani piszę gdy początkowo zrobiła pani aluzję do Ciemnogrodu i Oświecenia. Myślałem że chodzi o potoczne znaczenie tych określeń.

    • Asenata Says:

      Tak tylko małe wtrącenie
      Bóg daje wybór
      ale nasz wybór musi się mieścić w woli Boga
      bo inaczej nasz wybór to grzech

      • zwykły profan Says:

        Moj subiektywny odbiór jest taki. Myślę że Jego Wszechmoc sięga znacznie dalej. W duchowej rzeczywistości Bóg zna serca ludzi i wie na ile ludzie znają Jego. Miedzy innymi od tego zależny jest grzech i konsekwencje.

  4. Aszera Says:

    Oprócz wiary przydaje się również w życiu od czasu do czasu poczucie humoru. Prosze mych wpisów nie traktować jako traktatów filozoficznych. Ja poza wszystkich jetem publicystką i kocham pisać felietony. To też jest sposób na widzenie świata.

    • zwykły profan Says:

      Przyznam że czasami Pani nie rozumiem. Pani opis Raju z powyższego wpisu to czysta kabała. Po czym w komentarzu zaprzecza Pani powadze wpisu.

  5. Aszera Says:

    Felieton, to stara jak świat forma dziennikarska, która lekko pozwala pisać o sprawach poważnych. Ot i wszystko.

  6. Aszera Says:

    Proszę zwrócić uwagę, że w rozważaniach pominęłam węża, choć on był chyba bardziej oświecony niż Adam i Ewa w pierwotnym wydaniu. 🙂

  7. zwykły profan Says:

    Pani Aszero proszę szaleć, używać sztuczek i forteli ja, jadąc przed siebie, tutaj jestem przejazdem. I postaram się mniej filozofować kiedy bliżej poznałem już reguły dworu.

Skomentuj

