Smok na Wielkanoc

DSCN6975Tradycyjną dekoracją wielkanocną w naszym domu jest Smok Wielkanocny, czyli smok tajlandzki z zawieszonym na smoczym jęzorze koszyczkiem z pisankami i jajeczkami. Gdy pierwszy raz wieszałam ten koszyczek nie myślałam o żadnych symbolach. Ale teraz myślę. To takie właśnie symboliczne połączenie kultur, w której smok jest dobry z kulturą, w której jest synonimem zła. Wstawmy ludzi w miejsce smoków, ludzi o różnych religiach, agnostyków, ateistów i wychodzi na to samo. Oby ludzie – smoki nie tylko w te Święta Wielkanocne polubili się; aby wznieśli się ponad małostkowości, ograniczenia, piekiełka siankiem wymoszczone; pisanki śliczne po wierzchu i puste w środku.

Wesołych Świąt! 🙂

Komentarze 2 to “Smok na Wielkanoc”

  1. zwykły profan Says:

    Mówiąc o ludziach którzy są dobrzy z kulturą w której są synonimem zła każdy w rozumieniu idzie tropem własnych doświadczeń czy natchnień, mnie podoba się droga w poszukiwaniu tożsamości. Skłaniam się w rozumieniu zła jako osoby, ducha który namawia do zła. Takim owocem zła może być pycha, urazy, podziały, przekreślenie kogoś i wiele wiele innych. Po wielu latach zaczynam szukać tożsamości w Słowie, Bóg mówi w Biblii „wyryłem twoje imię na obu mych dłoniach”. Mówi to do ludzi o których Pani wspomina i do mnie, ludzi których poznaję. Wspominam o Słowie, bo sporo słucham rekolekcji z ludźmi którzy zachwycili się Pismem Świętym. Zaczęło mnie to pociągać. Uświadomiłem sobie że nie czytałem Pisma Świętego, i nie kierowałem się nim. A jak się dowiaduję nieznajomość Pisma równa się nieznajomości Boga. Jeszcze odnośnie zła w ludziach usłyszałem taką rzecz w jednych z rekolekcji, która intryguje mnie, mianowicie stwierdzenie „błogosławiona wina”. Nie jestem pewien czy dobrze rozumiem to pojęcie, ale zło które wydarzyło się w życiu i które w jakiś sposób jest moją winą, może pełnić rolę „błogosławionej winy” ponieważ bez tego wydarzenia nie odkrylibyśmy że potrzebujemy kogoś jeszcze. A grzesznik nie odkryłby że potrzebuje Boga.
    Odnośnie pisanek pomalowanych a pustych w środku, Jezus w ewangelii wg św Mateusza 15, 8 opisuje taką sytuację słowami „Ten lud czci mnie wargami, ale sercem daleko jest ode mnie”.
    Życzę wielu Błogosławieństw.

  2. STARA RASZPLA DOŁĘGOWSKA Z OGÓRKIEM W DUPIE Says:

    belzebub na święta…profanacja

Skomentuj

