Retrotopia, czyli stare, „dobre” czasy

Prof. Zygmunt Bauman  wyda niedługo nową książkę pt. Retrotopia. Mówi o tym „Neewswekowi” w wywiadzie pt. Wszędobylski strach. Retrotopia – tłumaczy – to utopia z głową odwróconą do tyłu, to tęsknota za starymi, „dobrymi” czasami, której napędem jest wszechobecny, płynny strach przed jutrem, w tym globalizacją, na którą nie mamy wpływu. Jeśli patrzeć do przodu, to profesor  jest bezradny. – Jednak przyznam, że mgliste mam tylko wyobrażenie, w jaki sposób dopracować się sztuki kosmopolitycznego myślenia – mówi.- Tyle co na ten temat da się w tej chwili powiedzieć, nauczyłem się od papieża Franciszka: to „kultura dialogu” – uznawać „cudzoziemców, imitrantów, ludzi z odmiennych kultur za osoby godne wysłuchania”. Do tego ja też doszłam i też jestem bezradna, co dalej po globalnym „turbokapitaliźmie”.

PS Swoją drogą, to jest to odwrót od biblijnej linearnej „idei postępu” w stronę myślenia innych starożytnych ludów twierdzących, że ludzkość się stacza, po Złotym wieku, był wiek Srebrny, a potem Brązowy i Żelazny. Wszystkie coraz gorsze…

Skomentuj

