„Poboyowisko” – druga odsłona

Dzisiaj podjęłam decyzję – robię drugie wydanie swego „Poboyowiska”. Pierwsze wydanie jest z 1992 r., oficyny BGW już dawno nie ma, ale problemy, które poruszyał Boy w swych słynnych akcjach społecznych „Piekło kobiet” i „Dziewice konsystorskie” nie zniknęły. Historia zatoczyła koło i chcę się z tym zmierzyć. Zaczęłam zajmować się Boyem, gdy byłam młodą kobietą, pod koniec lat 70-tych. To był jeden z wątków mej pracy magisterskiej poświęconej emancypacji kobiet na łamach dwóch kobiecych periodyków – „Bluszczu” „i „Kobiety Współczesnej”. Jako boyowa publicystka wystąpiłam w 1985 r. na łamach „Argumentów”, prawie 30 lat po artykułach Ireny Krzywickiej, przyjaciółki Boya, pod wpływem której zainteresował się problemem karalności aborcji w prawie karnym (Jeden z felietonów nosił tytuł Największa zbrodnia prawa karnego). Pierwszy raz przymierzyłam się do książki w 1988 r. Miała ją wydać Książka i Wiedza. Wszystko było gotowe, gdy przyszła decyzja (nie wiem skąd, może z samego KC?) – wstrzymać produkcję. W kąt poszły szczotki, ilustracje Szymona Kobylińskiego, jego okładka i wstęp. „Poboyowisko” ujrzało światło dzienne już w nowej rzeczywistości, w zupełnie innej szacie graficznej i ze wstępem prof. Aleksandra Krawczuka. Dlaczego pokłóciliśmy się z Szymonem Kobylińskim? – napiszę. Potem musiałam zmienić skórę, bo odejście z NIE zamknęło ten okres w moim życiu. Myślałam, że już nigdy do Boya nie wrócę, ale wróciłam. W czerwcu br, kiedy przypadnie 75 rocznica śmierci Boya Żeleńskiego będę już na emeryturze (formalanej :-)). Jak zmieniłam się od 1979 do 2016 roku?  Jak przeciągnąć nić między 24-letnią kobietą a 61 letnią babcią? Spróbuję…

Skomentuj

