Spowiedź Boniego

Trzeba się wyspowiadać, żeby iść do przodu – to tytuł wywiadu  w dzisiejszej „Gazecie Wyborczej” z Michałem Bonim. Rozmowa Grzegorza Sroczyńskiego przejmująca. Jest i o kulisach wielkiej polityki i mieliznach liberalizmu, o zaniechaniach PO i lojalności wobec polityki „gaszenia pożarów”, o nieskuteczności, „dojutrkowstwie”, i nieczytaniu książek przez „elity”. Ten cudzysłów do elit dodałam ja. Najbardziej wstrząsający jest jednak fragment osobisty, o tym jak podpisał „lojalkę”: „Zdradzałem żonę, zaszantażowali zabraniem dziecka i że to ujawnią. Załamałem się, podpisałem. Odezwali się dopiero po dwóch latach, chcieli, żebym donosił. Siedzieliśmy w kawiarni w Pałacu Kazimierzowskim na UW, gdzie im tłumaczyłem, że donosił nie będę. Cała historia”. Jest i o snach, „…że mnie ścigają pisowcy. Samochodem. Uciekam, przeskakuję jakiś mur i budzę się na podłodze koło łóżka…”. I koniec po konstatacji, że zaczną się procesy polityczne, i że pierwszy „pójdzie siedzieć” Tomasz Arabski. „W 1989 roku skończyłem 35 lat i miałem poczucie, że całe moje życie będzie odtąd inne. Lepsze. A teraz znów czuję, że wszystko się zaczyna od nowa. Jakby tych 27 lat wolnej Polski nie było. Jakbym przez ten czas wcale nie żył”.

Podziwiam Michała Boniego za tę szczerość aż do bólu. Ja pewnie pewne rzeczy opiszę po śmierci, tj. napiszę wcześniej, przed…

Jedna odpowiedź to “Spowiedź Boniego”

  1. yungdrungdorje Says:

    Wywiad czytało się z ogromną przyjemnością i poczuciem, że istnieją jeszcze w polskim życiu politycznym osoby, które nie stronią od refleksji nad światem, procesami historycznymi, ideami. A także takie, które bardziej ufają szczerości niż plastikowemu „PiaRowi”.

Skomentuj

