Sołtykowie, masoni z Chlewisk

Stanisław SołtykZaczęłam pisać artykuł, który dawno wisi nade mną, ale skończę na czas. Będzie oczywiście o masonach, ale tych związanych z Ziemią Kielecką do Almanachu Kielecczyzny. Niby temat malutki, bo żadnej loży masońskiej w Kielcach nigdy nie było, ale jak dobrze poszukać, to temat płynie jak rzeka, jak cała Nida nawet.🙂 Dzisiaj rozszerzałam sobie wiadomości o masonach z Chlewisk, dawnego pałacu Odrowążów niedaleko Szydłowca. Byli to właściciele posiadłości z początków XIX w. Stanisław Sołtyk z żoną Karoliną.  On zaczął od Loży Cnotliwy Sarmata, ona od loży adopcyjnej Dobroczynność pod Klimatem Warszawy, stworzonej przy owym Cnotliwym Sarmacie. Z ciekawostek, które dzisiaj wygrzebałam najbardziej podoba mi się ta, że pan Stanisław był ukochanym bratankiem biskupa Sołtyka, który skończył żywot biskupi nie nazbyt chwalebnie, zachorował psychicznie (nawet znamy dzisiejsze rozpoznanie), został z biskupstwa zdjęty i przymusowo rezydował w Kielcach aż do śmierci. Kawiarnia Sołtyki, którą odwiedzałam jako młoda panienka, uczennica liceum plastycznego mieszcząca się w rynku (dziś przeniesiona, jak się dowiedziałam), była wybudowana przez biskupiego kucharza, który karmił pewnie wspaniale i biskupa, i jego bratanka masona, i jego żonę masonkę, lubianą ponoć bardzo w warszawskim towarzystwie.

Skomentuj

