Odnalazłam brata masona!

220px-Juan_Álvarez_MendizabalTo są cudowne chwile, które przeżywam właśnie. Moja intuicja – kobieca bądź masońska – pozwoliła mi znaleźć masona sprzed lat. Jego działania wyczułam już wtedy, gdy zwiedzałam b. klasztor kartuzów w Valdemossie na Majorce. To właśnie tam spędzili nieco ponad 3 zimowe miesiące George Sand z dziećmi i Fryderyk Chopin na przełomie 1838  i 39 r. W celach klasztornych, w ciemnościach, wilgoci i zimnie Fryderyk skomponował cudowne Preludium deszczowe. Pobyt nie wyszedł mu na zdrowie. Właśnie na Majorce przeczytałam… Zimę na Majorce George Sand. Napiszę o tym w zimowym „Wolnomularzu Polskim” nr 61. Tu tylko mała zajawka o odnalezionym masonie. By nim Juan Alvarez Mendizabal, hiszpański polityk i ekonomista, minister finansów, który doprowadził do kasaty  dóbr kościelnych i klasztorów. Skasowany został m.in. klasztor kartuzów w Valdemossie i tylko dlatego sprywatyzowane cele mogły przyjmować cywilnych gości. To „przyjęcie”, zwłaszcza przez obywateli Valdemossy, było straszne. Chopin i Sand nie chodzili do kościoła, ona ubierała się „jak nie kobieta”, nazywano ich więc bezbożnikami, heretykami, żydami. Wracając jednak do mego masona –  Mendizabal w czasie wojen napoleońskich wstąpił do loży Taller Sublime w Cadiz. Tyle na razie wiem, tyle dowiedziałam się z hiszpańskiej Wikipedii. Czuję się bosko! George Sand tak ciepło i mądrze pisze o nim w swej książce (swoją drogą nazwisko Chopin nie pojawia się w niej,… ani razu, kompoxzytor występuje przeważnie jako „nasz chory”).

Chopin i George SandA to dwie drewniane, pomalowane, duże figury Chopina i George Sand, które stoją w klasztornym korytarzu. W czasie jakiegoś miejscowego święta valdemossanie wynoszą je, idąc jakby w procesji po mieście. Są teraz dumni z ich pobytu, a właściciele byłego klasztoru od kilku lat prowadzą proces i kłócą się o celę, w której genialny artysta skomponował Preludium deszczowe. Ot, chichot historii. A oto ja w klasztornej bibliotece:

W bibliotece kartuzów

Skomentuj

