Gdzie jest generał

GenerałTa kartykatura gen. Wojciecha Jaruzelskiego wisi u nas w domu od dawna. Jest tam dedykacja dla mojej córki Oli, dostała ją, gdy miała kilka latek. Gdy generał był jeszcze premierem w latach 80-tych, Adam pracował w Urzędzie Rady Ministrów, w Biurze Prasowym. Mam jedno wspomnienie z tym związane. Jest lato. Siedzimy w Zalesiu. Nagle telefon, aby Adam natychmiast zjawił się w pracy. Chwycił marynarkę, do kieszeni wcisnął krawat i pojechał. Odbyło sie wtedy spotkanie gen. Jaruzelskiego z Prymasem Glempem. Adam zabawiał jakiegoś dostojnika w sutannie (może ks. Orszulika? – wyleciało mi z pamięci). Krawata założyć nie zdążył, co gen. Jeruzelski potraktował gniewnym skrzywieniem warg i piorunem z oczu. Dowiedziałam się o tym po powrocie. Teraz generał spocznie obok swych kolegów – żołnierzy na wojskowych Powązkach. Będę miała blisko. Nasze groby, w tym ojca Adma – Klemensa są dalej, wzdłuż głównej alei. Do generała będzie można dojść wchodząc na tyły panów Bieruta i Marchlewskiego. Ponoć niedaleko jest także grób gen. Berlinga. Z jego wnuczką Oleńka chodziła do szkoły podstawowej. Mamę wspominam ciepło. Miła była. Na koniec wspomnę, że i ja mam tam miejsce. Wżeniłam się w grób wojskowy Klemensa Odrowąża Wysockiego, legionisty (virtuti miliari za bitwę pod Kaniowem), oficera WP – sanacyjnego, więc teraz dobrze widzianego. Gdy go chowano w latach 50-tych, widziany był źle. Grób otrzymał niejako „po znajomości”, był dowódcą w II Powstaniu Śląskim żołnierza Aleksandra Zawadzkiego. Gdy ten został Przewodniczącym Rady Państwa, czyli ówczesnym prezydentem Polski (Ludowej) – nie zapomniał, zgodę na pochówek dał.

Tagi: ,

Skomentuj

