Chichot historii

Od dawna już nie prowadzę blogu „Chichot historii” (stare wpisy są gdzieś w czeluściach internetu), ale dzisiaj zachichotało we mnie, że aż hej! 🙂 Mianowicie fruwam po historii, szukając interesujących informacji o pewnej panience (pozostała chyba panienką do końca swych dni), która w latach I wojny światowej przewodziła królewiackiej Lidze Kobiet Pogotowia Wojennego. W poszukiwaniach Jadwigi Marcinowskiej/Marcinkowskiej, dotarłam właśnie do starego, dobrego Leona Chajna i jego pracy Polskie wolnomularstwo 1920 – 1938. Pierwsze wydanie tej książki wyszło w roku, w którym rozpoczęłam swoje studia na UW, czyli 1975. Spotkało się z różnym przyjęciem, w tym z gwałtownym odporem z pozycji internacjonalistycznych i klasowych. Sporo „zasług” w tym antymasońskim odporze miał tygodnik „Argumenty”, który piórem J. Borkowskiego nakreślił „Masonerię polską, legendy a fakty” i to aż w siedmiu numerach pod rząd! (od 40 do 47 w roku pańskim 1978 – ho, ho, siedem, to liczba mistrza masońskiego, jeśliby kto nie wiedział. 🙂 Ja zostałam przyjęta do „Argumentów” w 1985 r. i nigdy red. Borkowskiego nie poznałam, nie wiem też, skąd to jego antymasoństwo się wzięło. Sama pisałam dużo o historii, ale do głowy mi wówczas nie przyszło, że przyjdzie rok 1989, i do Polski wrócą prawdziwi, a nie tylko wydumani masoni, i że ich szeregi zasilę. Wracając do mojej bohaterki Jadwigi M., została ona wprowadzona do lubelskiej loży Wolni Oracze przez Wandę Papiewską. O niej też sobie sporo poczytałam i jakie mnie wzruszenie ogarnęło, gdy wyszperałam, że ciągle prosperująca lubelska spółdzielnia spożywców SPOŁEM,  wymienia Papiewską jako jedną z założycielek. Nie, żeby od razu pisać, że była masonką wraz z innymi masonami – twórcami tejże spółdzielni, ale zawsze…

Tagi:

Skomentuj

