Franciszek o ekumenizmie i dialogu z niewierzącymi

PrzeglądPolecam świetny artykuł prof. Stanisława Obirka w najnowszym „Przeglądzie”, pt. Zmagania Franciszka. B. jezuita Obirek pisze, że papież: „Rządzi jak jezuita, ubiera się jak dominikanin, żyje jak franciszkanin”. Bardzo ciekawa jest analiza postawy Franciszka wobec teologii wyzwolenia. „… jego Kościół jest Kościołem głęboko przemienionym przez teologię wyzwolenia, a jego bliskie kontakty z jej twórcami nie są kurtuazyjnym gestem, tyko wypływają z głębokiego poczucia duchowej wspólnoty”. Obirek przypomina przy okazji, że nasz polski papież wolał spotkania z Opus Dei, generał jezuitów tygodniami ponoć czekał na audiencję. Mnie bardzo zapadły w pamięć i serce słowa Franciszka na temat wykluczenia, biedy, ekumenizmu i dialogu z niewierzącymi. Cytuję:  „Naszym celem nie jest prozelityzm [nawracanie], ale wsłuchiwanie się w potrzeby, pragnienia, rozczarowania, w rozpacz i nadzieję. Powinniśmy przywrócić nadzieję młodym, pomagać starym, otworzyć się na przyszłość, bronić miłości. Biedni pośród biednych. Powinniśmy przygarnąć wykluczonych i głosić pokój. Sobór Watykański II, natchniony przez papieży Jana XXIII i Pawła VI, zdecydował się patrzeć w przyszłość z duchem nowoczesnym i otworzyć się na współczesną kulturę. Ojcowie soborowi wiedzieli, że otwarcie się na kulturę współczesną oznaczało ekumenizm religijny i dialog z niewierzącymi. Od tamego czasu bardzo mało zrobiono w tym kierunku. Mam pokorę i ambicję, by to zrobić”. Przypomnę, że w wiosennym „Wolnomularzu Polskim” (jutro wyjdzie z drukarni), zamieścimy relację ze spotkania prof. Obirka z masonami, podczas tzw. białych prac loży Kultura.

Trzymam kciuki za Franciszka. Moja mama, ateistka z krwi i kości powiedziała mi niedawno, gdy odwiedziliśmy ją z Adamem w Czerwonej Górze: – Wiesz Miruniu, ja bardzo lubię Go słuchać. Jak żadnego przedtem. Skoro mamusię do siebie przekonał, to… nie ma rzeczy niemożliwych. 🙂

Tagi: ,

komentarzy 6 to “Franciszek o ekumenizmie i dialogu z niewierzącymi”

  1. Sfirex Says:

    Dlaczego pomimo tego, że mógłby coś zmienić, niczego nie zmienia? I co z tego, że on jeździ autobusami, że jest otwarty i tak pięknie mówi, gdy jego podwładni jeżdżą (tfu, są wożeni) samochodami za setki tysięcy euro? Jak to możliwe, że otwarty Franciszek nie dostrzega zamkniętej pedofilczej kliki? Oni wszyscy dobrze wiedzieli kogo wybierają… A zwykły lud to kupił. (zwykły nie głupi).

  2. Asenata Says:

    Mnie jeszcze Franciszek nie przekonał.

    Tak ja Sfirex uważam,że wszystko to co do tej pory uczynił papież to tylko gesty mające zadowolić ludzi.

    Jak na razie Duch Zmian na Kościół nie zstąpił

  3. Aszera Says:

    Jestem sobie zwykły lud. Czasami głupi. Lubię komuś wierzyć i ufać. Świat staje się zwyczajnie – lepszy.

    • Asenata Says:

      Ja też staram się wierzyć ludziom-chociaż często na tym źle wychodzę.
      Co do Franciszka liczyłam jednak na bardziej radykalne zmiany.Bo jeżeli nie teraz,to kiedy?

  4. Sfirex Says:

    Ale mnie Pani Mirosława złapała za słowo – prawie jak za język. Ale mnie to rozbawiło hahaha.
    Pani Mirosławo „zwykły” czy „niezwykły” to Pani sama wie, że to pojęcie względne i nie ma niczego wspólnego z nacechowaniem Pani. Bo można być „zwykłym” dla mnie, a „niezwykłym” z tych samych powodów dla innych. Gdy pisałem, że zwykły lud to kupił to chciałem zwrócić uwagę na post, który jest o tym, że papież nie widzi najbliższego hipokrytuzującego otoczenia.
    A Panią Asenatę chciałbym przeprosić za to, że myliłem się i uważałem że Pani jest mężczyzną.
    Miłego wieczoru Panie 🙂

  5. MasterM Says:

    Reblogged this on Wiadomości tradycji postkatolickiej and commented:
    Ciekawi nas bardzo w jakim kierunku to się wszystko rozwinie, chociaż naszym skromnym zdaniem, to na razie tylko medialne gesty mające poprawić wizerunek KRK-jednak bardzo denerwujące polskich ultrakatolików… 😉

Skomentuj

